ARC TRAILER SYSTEMS

bovag lid

truma
Service Point

 

Service Partner

 

 

 

 

Bij ons kunt u terecht voor de montage van de ARC trailer systems.

Wij zijn door ARC TRAILER SYSTEMS uitgekozen als montagebedrijf voor de ARC TRAILER SYSTEMS.

Voor prijzen of meer informatie over ARC TRAILER SYSTEMS kunt terecht bij http://arcsystems.nl/index.html of via email info@arcsystems.nl.

Kilk op het logo voor www.arcsystems.nl

Veilig naar beneden met een caravan met oplooprem?

In een afdaling remmen op de motor' is je geleerd 'anders begeven de remmen het.

Maar ken je ook de beperkingen van de caravantechniek als je met je combinatie naar beneden rijdt?

Caravan remsystemen bestaan meestal uit een oplooprem en die is door de aard van de constructie eigenlijk ongeschikt voor gebruik op steilere of langere afdalingen. Wat nog verantwoord is hangt vooral af van het hellingpercentage en van de massa van de caravan, maar ook met lichtere caravans is snelle slijtage aan het remsysteem niet te voorkomen en altijd neemt op lange afdalingen het remvermogen sterk af.

De oorzaak ligt in het oplopen van de caravan ten opzichte van de auto bij het bergafwaarts rijden. Hierdoor wordt de caravanrem geactiveerd, zonder dat je het weet; je remt immers zoveel mogelijk op de motor, juist om de remmen te sparen.

Het gevolg is warmteontwikkeling die de remtrommels van de caravan gloeiend heet maakt, tot wel 180°C. Als je nu plotseling een noodstop zou moeten maken, beschik je alleen nog over de remmen van de auto en de remweg van de combinatie zal ernstig zijn toegenomen.

Gek eigenlijk dat een nieuwe caravan met een goedgekeurd remsysteem het onder dergelijke omstandigheden laat afweten. Afgezien van de veiligheid die in het geding is, geeft de werking van de oplooprem ook reden je zorgen te maken over de slijtage van remvoeringen en wiellagers.

Of is het normaal dat je door het rijden via routes met lange of steile hellingen na 10.000 km al aan nieuwe remvoeringen toe bent... en zijn die kapotte wiellagers te wijten aan al die stoeprandjes die je niet gezien had...?


De techniek

Het Actief Rem Controlesysteem bestaat uit twee componenten, die elk zelfstandig kunnen werken, maar die ook geïntegreerd kunnen samenwerken:

  • De hydraulische oploopbegrenzer
  • De draadloze remindicator

Samen gebouwd in één systeem, zorgen zij voor de gewenste beïnvloeding van de oplooprem en informeren de actieve bestuurder over de werking van het geheel.

Het systeem werkt automatisch, schokvrij en ongemerkt.


ARC en veilige remwerking

Met het systeem blijft de volle remwerking van de caravanrem gewaarborgd in alle gevallen dat de voetrem wordt gebruikt. Rem je niet dan werkt de caravanrem in principe ook niet. Ook wanneer op de motor wordt geremd blijft de caravanrem buiten werking. Je kunt dus optimaal gebruik maken van de remwerking van de motor, zonder dat de caravanrem heet loopt. Het gevaar van verlies van remvermogen door oververhitting wordt daarmee voorkomen.

In geval van stroomuitval blijft de originele oplooprem ongewijzigd ter beschikking.

ARC is onderhoudsvrij en volledig aangepast aan uw combinatie


Eenmaal geïnstalleerd heb je geen omkijken meer naar de techniek. Het hydraulisch systeem is gesloten en wordt eenmalig afgeregeld.

Een unieke eigenschap van ARC is de aanpassing van het systeem aan de auto/caravan combinatie. Waarom is dat nodig?

Een zware caravan zal op een helling een grotere oploopkracht uitoefenen op de trekhaak van de auto dan een caravan met laag gewicht. Als je alleen op de motor remmend de afdaling wilt maken, is de oploopbegrenzing afgeregeld op een maximum dat afhankelijk is van het trekkend voertuig. Wordt de oploopkracht te groot voor de auto, dan zal de caravan te allen tijde uit zichzelf remmen.

ARC biedt zodoende optimale veiligheid binnen de grenzen van de mogelijkheden die de gewichtsverhouding van auto en caravan biedt.

Voor de installatie van ARC behoeft er niets aan het trekkend voertuig te worden gewijzigd of toegevoegd.

Strekken en gestrekt houden van de oplooprem


Als de caravan oploopt bij het afdalen, en na een remmanoeuvre moet de oplooprem gestrekt worden. Met een conventionele oplooprem kan dat alleen maar door regelmatig gas bij te geven en daarmee de caravanrem vrij te trekken. Zonder ARC zal de oplooprem immers steeds weer opnieuw oplopen; de standaard oploopdemper vertraagt dat proces, maar voorkomt het niet.

ARC komt aan deze bezwaren van een oplooprem tegemoet.

De techniek van ARC heeft enkele unieke eigenschappen:

  • met de ARC oploopbegrenzer kan de oplooprem gemakkelijker worden gestrekt, indien gewenst met kleine stapjes
  • de oplooprem blijft daarna gestrekt tot het moment dat je weer echt moet remmen
  • ARC maakt achteruit rijden mogelijk zonder last te hebben van de weerstand van de achteruitrijautomaat, waardoor met minder koppelingbelasting kan worden gemanoeuvreerd


Kilk op het logo voor www.arcsystems.nl

 

Voor meer informatie:

Van den Heuvel Caravantechniek

Loon 34
5757 AC Liessel
Tel. 0493 342722

www.caravantechniek.nl
E-mail: info@caravantechniek.nl

Openingstijden:
ma t/m do: 09:00 - 18:00
vr: 09:00 - 17:00
za: 09:00 - 12:00

 

focwa-lid

focwa-pack-keuring

Service Point



Service point















   
 
kies-voor-zekerheid
 
 
Van den Heuvel Caravantechniek - Loon 34 - 5757 AC Liessel - T. 0493 342722 - F. 0493 343433 - info@caravantechniek.nl